Compressor
2 min gelezenCompressoren gemakkelijk gemaakt
Een compressor is een elektrisch apparaat dat de druk van een vloeistof verhoogt door de massa te verminderen. Een elektrische compressor is slechts een speciaal type brandstofcompressor. Het verschilt van de gascompressoren in die zin dat het geen externe brandstof nodig heeft om te functioneren en ook geen externe stroom nodig heeft om de werkdruk van de brandstof op te voeren. Compresoren werken volgens het principe van het verhogen van de druk van een gasvormige stof door de lucht erin te persen en tegelijkertijd de gasvormige stof samen te persen. Een compresor kan mechanisch, chemisch of elektrisch worden bediend.
De koelindustrie
Compressoren worden voornamelijk gebruikt in de koelindustrie voor het verpompen van koude vloeistoffen zoals water, ijs etc. Ze vinden ook hun toepassing in diverse andere industriële sectoren. Enkele van de beschikbare compresoren zijn schroefcompressoren, pneumatische luchtcompressoren, schroefpompen, centrifugaalcompressoren, scrollcompressoren, schottencompressoren, zuigercompressoren en luchtaangedreven compresoren. Draaischroefcompressoren werken volgens het principe van de vijzelpomp. Zo wordt de lucht door een stel holle buizen naar binnen gepompt en wordt de samengeperste vloeistof via een afvoer afgevoerd. Compresoren van het rotordynamische type werken volgens de principes van Rotary Vane Pump.
Compressoren van verschillende typen
Compresoren zijn van verschillende typen, afhankelijk van hun gebruik. In het geval van een pomp comprimeert deze lucht door de verplaatsing te vergroten; in het geval van een scroll-compressor, comprimeert het een scroll door de rotatiehoek te wijzigen. Daarom moet men bij de aanschaf van compresoren het gebruiksdoel bepalen. Als het nodig is voor normale kamerlucht, is een continue stroom perslucht voldoende; dat, indien de toepassing betrekking heeft op het aandrijven van een luchtaangedreven voertuig, hoge druk en een hoog volume moeten worden gewaarborgd. Compresoren kunnen een hoog rendement hebben als ze van het juiste ontwerp zijn. Als er weinig of geen koudemiddel is, is het rendement laag en omgekeerd. Als er voldoende koelmiddel aanwezig is, verbruikt de compresor minder brandstof. Aan de andere kant, als er weinig of geen koudemiddel is, is de output hoog rendement en vice versa.